Problemen bij vergaderen

Iedere arbeider kent het wel: vergaderen. Voor de één een informatief moment moment en voor de andere complete tijdverspilling.

Het nut van vergaderen

Vergaderen is belangrijk om op een gestructureerde manier ideeën, informatie en standpunten uit te wisselen, meningen te vormen en besluiten te nemen. Vergaderingen kunnen erg leuk en zinvol zijn. Al de deelnemers aan de vergadering moeten dan wel dezelfde regels aanhouden en met dezelfde bedoelingen deelnemen. Daarom heeft iedere vergadering ook een goede voorzitten nodig.

Waarom is vergaderen soms saai?

Dit heeft te maken met bepaalde verwachtingen, tijd en geen zin hebben. De verwachtingen kunnen gemanaged worden door duidelijk aan te geven waar de vergadering over gaat en wat er te verwachten valt.

Tijd heeft te maken met het plannen en prioriteiten stellen. Wanneer je het nut van een bepaalde vergadering niet inziet, dan zul je het geen prioriteit vinden en dan is het zonde van je tijd. Als je weet over te brengen dat tijdens een vergadering informatie of instructies gegeven wordt, dat er besluiten worden genomen of dat er een richting wordt bepaald, dan maak je een ander beeld dan dat de mensen nu hebben. Je kunt dan wel denken dat het nog steeds niet belangrijk is, maar dan doe je je teamleden wel tekort. De noodzaak is duidelijk en het zinloze is dan verdwenen. Zo zijn alle problemen dus opgelost.

Irritaties bij vergaderingen

De verwachting van een vergadering heeft te maken met de eerdere vergaderingen. Een lijst van de meest voorkomende irritaties kan zijn:

  • Sommige deelnemers komen te laat
  • Het doel van de vergadering is onduidelijk
  • De agenda wordt niet gevolgd
  • Sommige deelnemers zijn niet goed voorbereid
  • De vergaderlocatie is niet goed
  • Dezelfde mensen zijn heel de tijd aan het woord
  • Sommige mensen kunnen simpelweg geen bijdrage leveren
  • Iedereen praat door elkaar
  • Er zit geen lijn in de gesprekken

Een andere veel voorkomende irritatie kan zijn dat de vergaderruimte niet goed is. Voor een andere goede vergaderlocatie kunt u natuurlijk altijd even goed zoeken op internet, dit kan namelijk al snel heel veel irritatie schelen.

Opvallen met unieke visitekaartjes

Een voor de hand liggende manier om op te vallen bij zakenpartners en prospects is door gebruik te maken van unieke visitekaartjes. Elk bedrijf maakt gebruik van visitekaartjes, dat is niet zo bijzonder. Toch kan je wel opvallen door je visitekaartjes net anders te ontwerpen dan dat de norm is. Dat kan op verschillende manieren.

Verschillende formaten drukken

De meeste visitekaartjes hebben een standaard formaat. Een makkelijke manier om op te vallen is om je visitekaartjes in plaats van liggend, staand te ontwerpen. Het kaartje moet dan staand gehouden worden om het te lezen in plaats van liggend. Het design zal dan ook anders eruit komen te zien dan normaal, zonder dat je werkelijk een ander formaat papier gebruikt. Nog een exclusief idee is om een klapkaart te laten drukken. Visitekaartjes drukken als klapkaart ziet er chique uit en doordat het niet vaak voorkomt valt het kaartje zo erg op. Ook klapkaarten kan je staand of liggend laten drukken.

Papiersoort kiezen, lamineren, rillen en meer

Met papier kan je veel doen en dat betekend dat je daarmee veel opties hebt om je visitekaartje uniek te maken. De dikte van het papier kan je bepalen. Je kan visitekaartjes lamineren glans of een mat laagje. Je kan het perforeren, gaten erin boren en voorzien van rillen. De creativiteit die in een visitekaartje gestopt kan worden is werkelijk oneindig.

QR Code op de achterkant van het kaartje

Nog een leuk idee wat nog vrijwel niet gebruikt wordt op visitekaartjes is een QR code naar een vCard download. Een vCard is het standaard formaat voor een elektronische visitekaartje. Door op de achterkant van het kaartje een QR afbeelding te plaatsen kunnen de ontvangers van het kaartje al je contactgegevens downloaden door de QR code te scannen op de mobiel en zo het vCard bestand te downloaden. Eenmaal gedownload kan het geïmporteerd worden het adresboekje in de telefoon. Dit is zeer gebruiksvriendelijk aangezien je contact niet al de informatie op het visitekaartje hoeft over te typen.

Het motiveren en stimuleren van werknemers

Werknemers in uw bedrijf zijn belangrijk. Soms verliest u misschien uit het oog hoe hard ze voor het bedrijf werken. Het is daarom ook belangrijk dat uw werknemers gemotiveerd en gestimuleerd worden. Hierdoor gaan werknemers met meer plezier naar hun werk en zijn meer gedreven dan werknemers die minder gemotiveerd en gestimuleerd worden. Maar hoe stimuleert u uw werknemers? Hieronder worden een aantal tips gegeven om uw werknemers te motiveren en stimuleren.

Een belangrijk onderdeel voor het motiveren van werknemers is het geven van complimenten. Als iemand zijn of haar werk goed heeft gedaan is dit voor de werknemer eigenlijk niet meer dan logisch dat de baas of leidinggevende een compliment geeft. Werknemers blijken gelukkiger en vrolijker te zijn als zij voor hun bijdrage door hun leidinggevende worden gecomplimenteerd. Toch gebeurt dit in werkelijkheid minder vaak dan dat we zouden willen. Werknemers horen namelijk in werkelijkheid vaker iets negatiefs dan iets positiefs.

Een ander punt voor de motivatie van werknemers te verhogen is de communicatie in een bedrijf. Uiteraard kunnen niet alle werknemers altijd en overal bij elke vergadering zijn, maar het is wel belangrijk om werknemers tijdig en goed op de hoogte te stellen. Indien mogelijk kunt u ze ook betrekken bij beslissingen die gemaakt moeten worden. Zo voelen zij zich meer bij het bedrijf betrokken en hierdoor zullen zij zich meer willen inspannen om hun doelen te bereiken.

Bedank uw medewerkers voor hun inzet! U kunt uw werknemers motiveren door ze te bedanken met bijvoorbeeld een relatiegeschenk. Hiermee wordt niet alleen bedoeld om een bedankje te geven voor de kerstdagen of bij een overname . Er zijn namelijk genoeg andere mogelijkheden om uw werknemer te bedanken. Bijvoorbeeld bij een uitstekende inzet, werknemer van de maand of het behalen van een bepaalde prestatie. Er is voor elke gelegenheid namelijk wel een leuk bedankje voor uw werknemers te vinden. Hiermee zullen zij blij verrast zijn en zij zullen het ook waarderen. Helemaal als ze het niet verwachten.

Hierboven zijn dus enkele tips besproken die u kunt gebruiken om uw werknemers te motiveren en stimuleren. Hierdoor wordt zowel de inzet als de motivatie van uw werknemers verhoogd. Blijft u zich wel herinneren dat elke medewerker een individu is. Dit betekent dat de ene werknemer zeer positief staat bij zijn of haar betrokkenheid bij beslissingen van bovenaf, terwijl een andere werknemer hier helemaal geen behoefte aan heeft. Hierdoor wordt het iets ingewikkelder, maar kijk altijd naar de persoonlijkheid van de werknemer. Zo kunt u op individueel niveau proberen om uw medewerkers nog beter te motiveren en stimuleren.

Een eigen zaak starten

Het is de ultieme droom van menigeen: het hebben van een eigen zaak. Na een aantal jaren in loondienst te hebben gewerkt begint het geleidelijk aan te knagen. Een vaag gevoel van ontevredenheid dringt zich op. Ontevredenheid met de steeds weer terugkerende dagelijkse gang van zaken, de sleur, de verplichtingen, misschien de eentonigheid. Of de zwaarte. Want als er een gelegenheid is om op een gemakkelijker en plezieriger manier aan de kost te komen, zal men dat toch niet laten? En vooral niet als men daarbij ook nog eigen baas is!

Niemand zal ontkennen dat er in dit opzicht niets beter is dan werk te doen wat je met plezier doet en velen zien kans om hun oorspronkelijke hobby uit te bouwen tot een (goed) betaalde baan. Waarbij uiteraard niet uit het oog verloren mag worden dat ELKE baan, hoe plezierig ook, zijn regelmatig terugkerende minder aantrekkelijke aspecten heeft. Denk bijvoorbeeld aan topsporters, die natuurlijk hun lievelingssport beoefenen, maar daarvoor dan ook dag in dag uit moeten trainen, eindeloos veel moeten reizen en zich talloze plezierige dingen, zoals wij die in het dagelijkse leven kennen, moeten ontzeggen.

Wat nu, als het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan? Als de drang om eindelijk voor jezelf aan de slag te gaan onweerstaanbaar wordt? Van de ene op de andere dag ontslag nemen? Natuurlijk niet! Helaas is het nog altijd zo dat het merendeel van de zelf-starters na een of meerdere jaren het loodje legt. Maar al te vaak stapt men op goed geluk in het ongewisse, niet beseffend dat naast een flinke dosis moed, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen ook die voorbereiding van cruciaal belang is!

Ga na je inschrijving bij de Kamer van Koophandel dus niet direct beginnen met het aanschaffen van mobiele telefoons, vergadertafels, zakelijke auto’s en wat al niet meer, maar richt je bedrijfsprocessen in, verspreid het woord en kom in contact met nieuwe, mogelijke opdrachtgevers. Dat is de enige focus die je moet hebben in het begin. Werken, werken, werken. Daarna komen de ondersteunde processen en zaken wel eens aan bod.

Drukwerk bestellen

Op zoek naar een drukker voor je reclamedrukwerk? Tegenwoordig is er naast offset drukwerk, digitaal drukwerk. Digitaal drukwerk is bij kleinere oplages goedkoper en de levertijd is veel korter.

Online drukken

Met de komst van het digitale drukwerk zijn er online veel aanbieders van online drukwerk bijgekomen. Dit is ook niet verwonderlijk want bij dergelijke printopdrachten hoeft er geen mens meer aan te pas te komen. Deze drukvorm leent zich dus prima voor een volledig geautomatiseerde webshop, waarbij de opdrachtgever een aantal bestanden upload en deze direct naar high tech printers worden verzonden die meteen kunnen starten met afdrukken.

Prijzen drukwerk

In de praktijk blijkt dat digitaal printen bij kleinere oplages, waarbij kleurechtheid geen belangrijke rol speelt, veel voordeliger is. Bij de traditionele offset druk moet namelijk voorafgaand aan het werkelijke drukken een mal worden gemaakt en worden ingesteld. Deze opstartkosten worden verdeelt over het aantal bestelde exemplaren, waardoor de prijs per stuk bij kleine oplages veel hoger is dan bij digitaal drukwerk. Door gebruik te maken van digitaal drukken kunt u dus flink besparen op de kosten. Daarnaast kan digitaal drukwerk veel sneller geleverd worden omdat uw drukopdracht direct kan worden geprint.

Printers

Printers zijn in de loop der jaren verder door ontwikkelt. De techniek van de tegenwoordige printers is zo goed dat deze prima kunnen worden ingezet voor het drukken van flyers, folders, brochures, briefpapier, enveloppen, compliment cards, visitekaartjes, posters, stickers en zelfs boeken. De kwaliteit van de klassieke offsetdruk is weliswaar hoger, maar de kwaliteit van digitaal printen is ronduit acceptabel te noemen.

Snelle levering

Tijd is geld en het is dan ook geen wonder dat steeds meer bedrijven en instellingen overstappen naar het digitale drukwerk. Snelle levering en een zeer acceptabele kwaliteit zijn vaak doorslaggevend voor de beslissing om over te stappen.

Wilt u ook drukwerk bestellen? Kijk dan eens op de website voor digitaal drukwerk en ontdek hoe verrassend voordelig dit voor uw bedrijf of instelling kan zijn.

Leiderschap tips van Steve Jobs

Steve Jobs heeft een enorme invloed op hedendaags leiderschap gehad. Daarom hier een aantal van zijn tips:

Innovatie. Wees eerste, altijd. Steve Jobs heeft steeds weer een paar stappen voor de competitie weten te blijven, denk bijvoorbeeld aan de iMac, iPod, iPhone, iPad. Neem niet altijd de standaardroute, probeer eens iets nieuws!

Maak het onmogelijke mogelijk. Steve is beroemd om dit denken. Hij heeft Steve Wozniak bijvoorbeeld een spel laten maken binnen vier dagen, nadat hem verteld was dat het zeker een aantal maanden zou duren. Hij zou altijd zeggen: ‘Ja, je kan het!’ Zoek geen excuses waarom iets niet zou kunnen, ga ervoor en ga het (onogelijke) doen. Ontwikkel desnoods een heel nieuw systeem waarin het wel mogelijk is. Als je echt ergens voor gaat, dan liggen  er geweldige mogelijkheden te wachten.

Houd het simpel. Apple is beroemd om zijn simpele denken, kijk zelf maar naar de iPad: hoeveel knoppen zitten er nou op zo’n iPad?