Tijdmanagement.

Tijd is voor veel mensen steeds belangrijker. Wij willen vaak veel dingen doen in een korte tijd. Als je kijkt naar de afgelopen decennia is het tempo van het leven een stuk sneller geworden. Alles gaat steeds sneller denk maar aan auto’s, internet en technische ontwikkelingen. Dit moeten wij ook al persoon zien bij te houden. We willen niet alleen meer maar ‘moeten’ ook steeds meer. Studeren, een top baan, een goeie relatie, kinderen en ga zo maar door er word veel van ons gevraagd maar ook verwacht van de maatschappelijke druk.

Er heerst nu een flinke druk op elke persoon. Het is niet zomaar dat in Amerika al bijna 50% van de ouderen aan bloedverdunners zitten. Dit komt namelijk mede door hoge stress die word ervaren door tijdsdruk. In Nederland moeten wij hier ook voor gaan waken. Er moet een goeie balans komen tussen werken en ontspanning. Er zijn een aantal handige tips die er voor zorgen dat je tijd beter in plant.

Maak prioriteiten lijst

Voordat je dag begint maak eerst een lijst met welke dingen je als eerst moet doen. Welke dingen zijn echt noodzakelijk. Hoe eerder je deze dingen hebt gedaan hoe minder je over de hele dag stress. Geef ook een indicatie voor je zelf op hoeveel tijd je denkt hiermee kwijt te zijn. Zo maak je het voor jezelf ook inzichtelijk. Een andere kleine tip bij het maken van deze lijst is doe de dingen die je minder leuk vind en waar je tegenop kijkt om te doen als eerst. Dan ben je daar in ieder geval al vanaf.

Plan ook ontspanning in

Vaak onthouden we wel wat we moeten doen voor anderen en zijn wij altijd bezig voor werk, gezin of vrienden. Maar vaak vergeten wij ook onszelf. Plan daarom ook tijd in waarbij je volledige tijd voor je zelf hebt en ook kan ontspannen. Wat ontspannend werkt is voor iedereen anders. De een wil lekker sporten de ander gaat lekker vissen.

Vrije agendaruimte

Maak ruimte(25%) in je agenda voor een langere termijn zaken. Door regelmatig te kijken hoe je werk kan verbeteren en waar je winst in kan maken word je steeds effectiever.

Let op je ademhaling

Wanneer je lichaam in een stress modus komt gaat je ademhaling omhoog. Dit gaat samen met een hoge bloeddruk. Je kunt je ademhaling heel makkelijk testen. Wanneer je meer 10x ademhaalt per minuut zit je namelijk in een stresszone. Wanneer je dit ervaart kun je 5 minuten lang proberen rustiger adem te halen. Dit kun je makkelijk bereiken door 4 tellen in te ademen 4 tellen vasthouden en 4 tellen uitblazen. Probeer daarbij ook goed je hoofd leeg te halen en nergens aan te denken.

Gebruik tools

Er zijn veel handige tools voor op je computer en mobiel te beter je tijd in te plannen. Voor je computer heb je diverse online planner software die je dag erg inzichtelijk kan maken.