Hoe een bedrijf kan besparen op afvalkosten

Er zijn jaarlijks veel startende ondernemers en bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond. In het begin komen er veel kosten op je af waar je wellicht niet eens rekening mee hebt gehouden. Een kostenpost die vaak vergeten wordt, zijn de afvalkosten. Het laten afvoeren van afvalstoffen kan op jaarbasis flink wat geld kosten.

Hoe kan je daar op inspelen en eventueel op besparen?
Een goed punt om mee te beginnen is het nadenken over afvalstoffen binnen het bedrijf en welke activiteiten afval veroorzaken. Uiteindelijk kan dit helpen om dit te beperken, wat meestal de grootste kostenbesparing voort brengt. Houd hier bijvoorbeeld rekening mee tijdens de inkoop van nieuwe producten of hergebruik bepaalde spullen om afvalstoffen te voorkomen.

Het is daarnaast goed om een overzicht bij te houden welke afvalstoffen er vrijkomen en om te achterhalen om wat voor hoeveelheid het gaat. Je kunt dan namelijk offertes opvragen bij een paar afvalinzamelingsbedrijven. Kijk dan of het goedkoper kan of dat je juist verschillende afvalstoffen door verschillende bedrijven kan laten ophalen.

Afvalscheiding
Er is al jaren aandacht in de media voor het scheiden van afval. Voor particulieren is er recentelijk een campagne opgericht waarbij oranje afvalbakken zijn geplaatst om mensen meer bewust te laten worden van het nut van afval scheiden. Verder worden er soms eisen gesteld aan bedrijven waardoor ze verplicht zijn om afvalstromen te scheiden, zoals:
– Pallets (hout)
– Karton
– ICT Materiaal
– Glas
– Blik
– Vetten
– PET flessen
– Papier
– Olie

Verder bestaat er natuurlijk nog restafval, wat het materiaal is dat niet in andere categorieën past. Het goed scheiden van afval kan ook kansen bieden voor een bedrijf omdat sommige stromen geld opleveren. Oud papier, schoon sloophout, metalen en plastic kunnen bijvoorbeeld voor een interessant bedrag ingeleverd wordt. Prijzen zijn afhankelijk van contracten met de afvalinzamelaar. Het kan daarom lonen om verschillende afvalbakken kopen.