Uw website beter gevonden worden?

REAP helpt bedrijven met het ontwikkelen van commerciële websites en online shops door deze af te stemmen op het algoritme van Google.

Samenstellen commerciële website en online shops

Samen met de onderdelen: Link-building, SEO & SEA, Social Media en Analytics & Conversie worden al dan wel of niet met mijn partners winstgevende websites en webshops ontwikkeld die voldoen aan de spelregels van Google.

Masterclasses-Seminars-Workhops

Steven Sleegers is een professional met nationale en internationale werkervaring en is tevens in te huren voor het verzorgen van cursussen-masterclasses-seminars-workshops. Gedurende een sessie, worden inhoudelijk tips gegeven over Google waar ieder bedrijfstype wat mee kan.

Maatwerk training bedrijven en voordelen

Bedrijven kunnen efficiënter opereren op moment dat zij besluiten een eigen online afdeling op te zetten. Hierdoor kunnen kosten bespaard blijven, sneller zaken aangepast worden, is men minder afhankelijk van een externe partner en bouwt men eigen kennisniveau waar men voor lange tijd de vruchten plukt. Dankzij een uitgedachte maatwerk training is het mogelijk bovenstaande in de praktijk te realiseren.

Om een duidelijk beeld te kunnen vormen hoe ik mijn waarde zo uitgebreid mogelijk kan toevoegen is het voor noodzakelijk te weten hoe een bedrijfsmodel in elkaar zit. Ik kan zelf de algoritmische kracht van een website of webshop in kaart brengen alleen wordt dat wat betreft de organisatiestructuur lastiger, vandaar dat ik dit overleg met het management voordat ik start met het optimalisatie proces.

Spelregels Google

De spelregels van Google veranderen continu en hier dient men hier rekening mee te houden, ik heb klanten die met hun website een smakker gemaakt hebben in Google Search, doordat de ingezette technieken voor een goede ranking niet meer up to date zijn en deze door Google zijn afgestraft. Zo kan het voorkomen dat je van de een op andere dag van een top positie in terugvalt in de lijsten op een positie wat geen conversie meer oplevert. Ik kan met voorbeelden aangeven hoe men dit kan voorkomen en wat men juist wel moet doen.

Multilevel Marketing – Hoe Je Bezwaren Overkomt

Een van de grootste uitdagingen  waar je zeker mee te maken krijgt in je Multilevel Marketing business is bezwaar, en zeker geld bezwaar. Je hebt misschien de beste methodes voor lead generatie gebruikt en honderden gekwalificeerde leads gegenereerd; de problemen en behoeften geïdentificeerd van je prospects; de voordelen van je Multilevel Marketing business gepresenteerd en zelfs je prospects zover gekregen  dat zij toestemmen dat dit de oplossingen zijn waarnaar zij op zoek waren; om ze alleen tot de conclusie te laten komen dat jouw producten en multilevel marketing business kans erg duur zijn.

Nu weet ik hoe vervelend dat kan voelen, denkend aan hoe veel moeite je hebt gestoken in het recruteren en hoeveel hoop je hierin had gestoken. Maar aan het eind van de dag moet je manieren vinden om bezwaren te overkomen en zelfs hun waarschijnlijkheid voor de toekomst te minimaliseren .

Om het geld euvel te overkomen in multilevel marketing, is het belangrijk om eerste te begrijpen wat de reden is. Je zal versteld staan dat het geld bezwaar vaak niets met geld te maken heeft. Het feit dat je prospects denken dat je multilevel marketing business kans en producten duur zijn, betekent niet meteen dat ze het niet kunnen betalen. Het zit vooral in de gedachte – de meeste van je prospects denken in een werknemers gedachte. Ze zijn bekend met het verhandelen van een dienst voor geld: daarom ook dat het idee van een investering in een bedrijf niet binnenkomt. In hun gedachte is het zo dat wat ze betalen om een opstart pakket te kopen een kosten post is, en geen investering. Dus ervoor zorgen dat het idee blijft hangen is een manier om geld bezwaar te overkomen.

De andere reden waarom je misschien geld bezwaar tegen komt is het falen in het prekwalificeren van je prospects. Wanneer je werft, is het niet alleen belangrijk om prospects  te selecteren die serieus zijn over de aangeboden oplossingen door je multilevel marketing business, maar ook te leren hoe je het verschil ziet tussen potentiële klanten en potentiële multilevel marketing business partners. Niet al je prospects is het om het geld te doen. Sterker nog, de meeste zullen tevreden zijn met je producten. Dus ga goed te raden bij je prospects om te weten of ze interesse hebben in het onderhouden van een bedrijf thuis, wat ze willen bereiken en hoe veel tijd ze willen investeren in de multilevel marketing business. Hun antwoorden zullen je zeker vertellen of ze potentiële business partners zijn of alleen klanten. En als het dat laatste is, laat je ze gaan en moedig je ze aan te refereren.

Pingwin is een SEO bureau gevestigd in Amsterdam die u meer kunt vertellen over allerlei Online Marketing strategieën.

Nederland klaagland

Klachtenmanagement is hot. Op televisie is elke avond wel een programma te zien waarin een Nederlandse Robin Hood het opneemt voor de underdog die door de multinationals in de tang wordt genomen. Maar kwaliteitsmanagers wrijven zich in de handen met de informatie die zij toegespeeld krijgen door klagende klanten.

“In onze visie is de klacht een kans”, Wanneer je feedback van klanten krijgt is het een kans voor een bedrijf. “Wij verzetten ons tegen het idee dat een klagende klant lastig is. Neem tenminste de moeite om zijn ideeën kenbaar te maken. Dat is in een maatschappij die zo afhankelijk is van informatie erg belangrijk. Een goede klachtenafhandeling is de beste marketing die je je kan voorstellen.”

Verzamel informatie

Er vindt steeds meer uitwisseling van informatie plaats tussen bedrijven en klanten. Klanten worden mondiger en stellen hoge eisen aan de producten en de diensten die zij aanschaffen. Tegelijkertijd zit het bedrijfsleven
te springen om informatie over zijn klanten. Met de doorbraak van de e-commerce wordt het voor veel bedrijven nog lastiger zich te handhaven: producten zijn bij verschillende aanbieders te koop, de keuze van een klant zal gebaseerd zijn op de service. Hoe weet een manager dat hij het goed doet? “Marktonderzoek levert een gemiddeld beeld op. Daarnaast kan het blinde vlekken veroorzaken. Je definieert immers zelf de onderwerpen. Op die manier krijg je het individu niet in beeld.”Veel informatie is tegenwoordig ook te vinden op internet. Er bestaan heel veel reviews site waarop mensen hun mening delen over producten of diensten. De oplossing daarvoor is het openzetten van kanalen waar klanten actief hun ideeën kunnen ventileren. “Dat levert waardevolle informatie op. Slechts een klein gedeelte van de klanten neemt de moeite om zijn mening kenbaar te maken. Maak daar dan gebruik van.”

afdeling klacht afhandeling

Dat idee is inmiddels door veel grote bedrijven omarmd. Bij KPN is het klachtensysteem volledig geïntegreerd in de bedrijfsvoering. “Ons doel is de klachten op een eenduidige manier te behandelen, tot de grootst mogelijke tevredenheid van onze klanten. De klachten worden opgenomen in een systeem waar ook nota’s en orders in worden verwerkt. Met het complete dossier in de hand kunnen we snel inspringen op de nieuwe klacht.”
De database die hiermee wordt opgebouwd, wordt door KPN gebruikt om het bedrijfsproces te verbeteren. “We krijgen veel klachten over de hoogte van de nota. “Daarom hebben wij een softwaresysteem
geïntroduceerd dat het belpatroon van onze klanten in de gaten houdt. Als een klant in een bepaalde periode opeens veel gaat telefoneren, trekken wij aan de bel. Wie weet is er een huisgenoot die opeens veel aan de telefoon hangt of kost internet toch meer dan de klant dacht. De klant reageert daar meestal positief op.” “Af en toe iets extra’s doen is belangrijk. Een likeurtje bij de koffie, als je de klant hebt moeten laten wachten in een restaurant. Dat gebeurt veel te weinig”. Als bedrijf moet je ook soms erkennen wanneer er een fout is gemaakt. Met een simpele excuus brief en klein relatiegeschenk zijn veel klanten al tevreden voor hun is het vaak alleen maar belangrijk om gehoord te worden.

Tijdmanagement.

Tijd is voor veel mensen steeds belangrijker. Wij willen vaak veel dingen doen in een korte tijd. Als je kijkt naar de afgelopen decennia is het tempo van het leven een stuk sneller geworden. Alles gaat steeds sneller denk maar aan auto’s, internet en technische ontwikkelingen. Dit moeten wij ook al persoon zien bij te houden. We willen niet alleen meer maar ‘moeten’ ook steeds meer. Studeren, een top baan, een goeie relatie, kinderen en ga zo maar door er word veel van ons gevraagd maar ook verwacht van de maatschappelijke druk.

Er heerst nu een flinke druk op elke persoon. Het is niet zomaar dat in Amerika al bijna 50% van de ouderen aan bloedverdunners zitten. Dit komt namelijk mede door hoge stress die word ervaren door tijdsdruk. In Nederland moeten wij hier ook voor gaan waken. Er moet een goeie balans komen tussen werken en ontspanning. Er zijn een aantal handige tips die er voor zorgen dat je tijd beter in plant.

Maak prioriteiten lijst

Voordat je dag begint maak eerst een lijst met welke dingen je als eerst moet doen. Welke dingen zijn echt noodzakelijk. Hoe eerder je deze dingen hebt gedaan hoe minder je over de hele dag stress. Geef ook een indicatie voor je zelf op hoeveel tijd je denkt hiermee kwijt te zijn. Zo maak je het voor jezelf ook inzichtelijk. Een andere kleine tip bij het maken van deze lijst is doe de dingen die je minder leuk vind en waar je tegenop kijkt om te doen als eerst. Dan ben je daar in ieder geval al vanaf.

Plan ook ontspanning in

Vaak onthouden we wel wat we moeten doen voor anderen en zijn wij altijd bezig voor werk, gezin of vrienden. Maar vaak vergeten wij ook onszelf. Plan daarom ook tijd in waarbij je volledige tijd voor je zelf hebt en ook kan ontspannen. Wat ontspannend werkt is voor iedereen anders. De een wil lekker sporten de ander gaat lekker vissen.

Vrije agendaruimte

Maak ruimte(25%) in je agenda voor een langere termijn zaken. Door regelmatig te kijken hoe je werk kan verbeteren en waar je winst in kan maken word je steeds effectiever.

Let op je ademhaling

Wanneer je lichaam in een stress modus komt gaat je ademhaling omhoog. Dit gaat samen met een hoge bloeddruk. Je kunt je ademhaling heel makkelijk testen. Wanneer je meer 10x ademhaalt per minuut zit je namelijk in een stresszone. Wanneer je dit ervaart kun je 5 minuten lang proberen rustiger adem te halen. Dit kun je makkelijk bereiken door 4 tellen in te ademen 4 tellen vasthouden en 4 tellen uitblazen. Probeer daarbij ook goed je hoofd leeg te halen en nergens aan te denken.

Gebruik tools

Er zijn veel handige tools voor op je computer en mobiel te beter je tijd in te plannen. Voor je computer heb je diverse online planner software die je dag erg inzichtelijk kan maken.

Hoe een bedrijf kan besparen op afvalkosten

Er zijn jaarlijks veel startende ondernemers en bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond. In het begin komen er veel kosten op je af waar je wellicht niet eens rekening mee hebt gehouden. Een kostenpost die vaak vergeten wordt, zijn de afvalkosten. Het laten afvoeren van afvalstoffen kan op jaarbasis flink wat geld kosten.

Hoe kan je daar op inspelen en eventueel op besparen?
Een goed punt om mee te beginnen is het nadenken over afvalstoffen binnen het bedrijf en welke activiteiten afval veroorzaken. Uiteindelijk kan dit helpen om dit te beperken, wat meestal de grootste kostenbesparing voort brengt. Houd hier bijvoorbeeld rekening mee tijdens de inkoop van nieuwe producten of hergebruik bepaalde spullen om afvalstoffen te voorkomen.

Het is daarnaast goed om een overzicht bij te houden welke afvalstoffen er vrijkomen en om te achterhalen om wat voor hoeveelheid het gaat. Je kunt dan namelijk offertes opvragen bij een paar afvalinzamelingsbedrijven. Kijk dan of het goedkoper kan of dat je juist verschillende afvalstoffen door verschillende bedrijven kan laten ophalen.

Afvalscheiding
Er is al jaren aandacht in de media voor het scheiden van afval. Voor particulieren is er recentelijk een campagne opgericht waarbij oranje afvalbakken zijn geplaatst om mensen meer bewust te laten worden van het nut van afval scheiden. Verder worden er soms eisen gesteld aan bedrijven waardoor ze verplicht zijn om afvalstromen te scheiden, zoals:
– Pallets (hout)
– Karton
– ICT Materiaal
– Glas
– Blik
– Vetten
– PET flessen
– Papier
– Olie

Verder bestaat er natuurlijk nog restafval, wat het materiaal is dat niet in andere categorieën past. Het goed scheiden van afval kan ook kansen bieden voor een bedrijf omdat sommige stromen geld opleveren. Oud papier, schoon sloophout, metalen en plastic kunnen bijvoorbeeld voor een interessant bedrag ingeleverd wordt. Prijzen zijn afhankelijk van contracten met de afvalinzamelaar. Het kan daarom lonen om verschillende afvalbakken kopen.

Problemen bij vergaderen

Iedere arbeider kent het wel: vergaderen. Voor de één een informatief moment moment en voor de andere complete tijdverspilling.

Het nut van vergaderen

Vergaderen is belangrijk om op een gestructureerde manier ideeën, informatie en standpunten uit te wisselen, meningen te vormen en besluiten te nemen. Vergaderingen kunnen erg leuk en zinvol zijn. Al de deelnemers aan de vergadering moeten dan wel dezelfde regels aanhouden en met dezelfde bedoelingen deelnemen. Daarom heeft iedere vergadering ook een goede voorzitten nodig.

Waarom is vergaderen soms saai?

Dit heeft te maken met bepaalde verwachtingen, tijd en geen zin hebben. De verwachtingen kunnen gemanaged worden door duidelijk aan te geven waar de vergadering over gaat en wat er te verwachten valt.

Tijd heeft te maken met het plannen en prioriteiten stellen. Wanneer je het nut van een bepaalde vergadering niet inziet, dan zul je het geen prioriteit vinden en dan is het zonde van je tijd. Als je weet over te brengen dat tijdens een vergadering informatie of instructies gegeven wordt, dat er besluiten worden genomen of dat er een richting wordt bepaald, dan maak je een ander beeld dan dat de mensen nu hebben. Je kunt dan wel denken dat het nog steeds niet belangrijk is, maar dan doe je je teamleden wel tekort. De noodzaak is duidelijk en het zinloze is dan verdwenen. Zo zijn alle problemen dus opgelost.

Irritaties bij vergaderingen

De verwachting van een vergadering heeft te maken met de eerdere vergaderingen. Een lijst van de meest voorkomende irritaties kan zijn:

  • Sommige deelnemers komen te laat
  • Het doel van de vergadering is onduidelijk
  • De agenda wordt niet gevolgd
  • Sommige deelnemers zijn niet goed voorbereid
  • De vergaderlocatie is niet goed
  • Dezelfde mensen zijn heel de tijd aan het woord
  • Sommige mensen kunnen simpelweg geen bijdrage leveren
  • Iedereen praat door elkaar
  • Er zit geen lijn in de gesprekken

Een andere veel voorkomende irritatie kan zijn dat de vergaderruimte niet goed is. Voor een andere goede vergaderlocatie kunt u natuurlijk altijd even goed zoeken op internet, dit kan namelijk al snel heel veel irritatie schelen.

Opvallen met unieke visitekaartjes

Een voor de hand liggende manier om op te vallen bij zakenpartners en prospects is door gebruik te maken van unieke visitekaartjes. Elk bedrijf maakt gebruik van visitekaartjes, dat is niet zo bijzonder. Toch kan je wel opvallen door je visitekaartjes net anders te ontwerpen dan dat de norm is. Dat kan op verschillende manieren.

Verschillende formaten drukken

De meeste visitekaartjes hebben een standaard formaat. Een makkelijke manier om op te vallen is om je visitekaartjes in plaats van liggend, staand te ontwerpen. Het kaartje moet dan staand gehouden worden om het te lezen in plaats van liggend. Het design zal dan ook anders eruit komen te zien dan normaal, zonder dat je werkelijk een ander formaat papier gebruikt. Nog een exclusief idee is om een klapkaart te laten drukken. Visitekaartjes drukken als klapkaart ziet er chique uit en doordat het niet vaak voorkomt valt het kaartje zo erg op. Ook klapkaarten kan je staand of liggend laten drukken.

Papiersoort kiezen, lamineren, rillen en meer

Met papier kan je veel doen en dat betekend dat je daarmee veel opties hebt om je visitekaartje uniek te maken. De dikte van het papier kan je bepalen. Je kan visitekaartjes lamineren glans of een mat laagje. Je kan het perforeren, gaten erin boren en voorzien van rillen. De creativiteit die in een visitekaartje gestopt kan worden is werkelijk oneindig.

QR Code op de achterkant van het kaartje

Nog een leuk idee wat nog vrijwel niet gebruikt wordt op visitekaartjes is een QR code naar een vCard download. Een vCard is het standaard formaat voor een elektronische visitekaartje. Door op de achterkant van het kaartje een QR afbeelding te plaatsen kunnen de ontvangers van het kaartje al je contactgegevens downloaden door de QR code te scannen op de mobiel en zo het vCard bestand te downloaden. Eenmaal gedownload kan het geïmporteerd worden het adresboekje in de telefoon. Dit is zeer gebruiksvriendelijk aangezien je contact niet al de informatie op het visitekaartje hoeft over te typen.

Het motiveren en stimuleren van werknemers

Werknemers in uw bedrijf zijn belangrijk. Soms verliest u misschien uit het oog hoe hard ze voor het bedrijf werken. Het is daarom ook belangrijk dat uw werknemers gemotiveerd en gestimuleerd worden. Hierdoor gaan werknemers met meer plezier naar hun werk en zijn meer gedreven dan werknemers die minder gemotiveerd en gestimuleerd worden. Maar hoe stimuleert u uw werknemers? Hieronder worden een aantal tips gegeven om uw werknemers te motiveren en stimuleren.

Een belangrijk onderdeel voor het motiveren van werknemers is het geven van complimenten. Als iemand zijn of haar werk goed heeft gedaan is dit voor de werknemer eigenlijk niet meer dan logisch dat de baas of leidinggevende een compliment geeft. Werknemers blijken gelukkiger en vrolijker te zijn als zij voor hun bijdrage door hun leidinggevende worden gecomplimenteerd. Toch gebeurt dit in werkelijkheid minder vaak dan dat we zouden willen. Werknemers horen namelijk in werkelijkheid vaker iets negatiefs dan iets positiefs.

Een ander punt voor de motivatie van werknemers te verhogen is de communicatie in een bedrijf. Uiteraard kunnen niet alle werknemers altijd en overal bij elke vergadering zijn, maar het is wel belangrijk om werknemers tijdig en goed op de hoogte te stellen. Indien mogelijk kunt u ze ook betrekken bij beslissingen die gemaakt moeten worden. Zo voelen zij zich meer bij het bedrijf betrokken en hierdoor zullen zij zich meer willen inspannen om hun doelen te bereiken.

Bedank uw medewerkers voor hun inzet! U kunt uw werknemers motiveren door ze te bedanken met bijvoorbeeld een relatiegeschenk. Hiermee wordt niet alleen bedoeld om een bedankje te geven voor de kerstdagen of bij een overname . Er zijn namelijk genoeg andere mogelijkheden om uw werknemer te bedanken. Bijvoorbeeld bij een uitstekende inzet, werknemer van de maand of het behalen van een bepaalde prestatie. Er is voor elke gelegenheid namelijk wel een leuk bedankje voor uw werknemers te vinden. Hiermee zullen zij blij verrast zijn en zij zullen het ook waarderen. Helemaal als ze het niet verwachten.

Hierboven zijn dus enkele tips besproken die u kunt gebruiken om uw werknemers te motiveren en stimuleren. Hierdoor wordt zowel de inzet als de motivatie van uw werknemers verhoogd. Blijft u zich wel herinneren dat elke medewerker een individu is. Dit betekent dat de ene werknemer zeer positief staat bij zijn of haar betrokkenheid bij beslissingen van bovenaf, terwijl een andere werknemer hier helemaal geen behoefte aan heeft. Hierdoor wordt het iets ingewikkelder, maar kijk altijd naar de persoonlijkheid van de werknemer. Zo kunt u op individueel niveau proberen om uw medewerkers nog beter te motiveren en stimuleren.

Eigen zaak starten? Wees bewust van de randzaken

De Kamer van Koophandel heeft het er maar druk mee. Ieder jaar worden er weer nieuwe bedrijven ingeschreven. Mensen die hun baan zijn kwijt geraakt en langere tijd op zoek waren naar nieuw werk. Of jonge honden die heel wat van plan zijn met hun uit de kluiten gegroeide hobby naast hun studie. Het zijn allemaal voorbeelden van startende ondernemingen die zeker kans van slagen hebben. Wel is het zo dat het grote deel na een jaar al weer opgedoekt kan worden. Maar wie doorzet zal overwinnen is een waarheid die hierop van toepassing is. Heb je ook deze ambitie? Lees dan verder.

Plan van aanpak

Voordat besloten wordt om een bedrijf te starten moet al helemaal duidelijk zijn wat de doestellingen zijn en hoe deze bereikt dienen te gaan worden. Wie geen kaas heeft gegeten van het beheren van een onderneming kan beter eerst een korte cursus of thuisstudie bedrijfsbeheer volgen bij een van de afstandsonderwijsinstellingen. Daar wordt alvast de basiskennis die broodnodig is gedoceerd. Want verstand van zaken dient een ondernemer in spé natuurlijk wel te hebben. Anders is beginnen zinloos.

Prioriteiten stellen

Is de keuze eenmaal gemaakt om een eigen onderneming te starten en is het KvK-nummer in het bezit dan gaat het echte werk beginnen. Er kan nu niet meer half werk geleverd worden en een inzet van 100% is vereist. Er dienen keuzes gemaakt te worden en vaak zullen de voorheen leuke zaken op een tweede plan moeten komen te staan. Hobby’s worden beperkt en voor de familie is wat minder tijd over dan normaal. Maar wie succesvol wil worden moet wel kiezen. De start is immers belangrijk, een goede basis moet gelegd worden.

De lijn door trekken

Het eerste jaar is voor startende bedrijven het allerbelangrijkst. Komt men hier ongeschonden doorheen dan is een langer bestaan verzekerd. Nu is het zaak om de bekendheid te vergroten en door te groeien. Hoe sterker de naam wordt, des te meer tegenslagen kunnen er in de toekomst worden opgevangen. Het zal immers niet altijd allemaal vlekkeloos gaan, Daar moet een startend ondernemer op bedacht zijn.

Voorkom stress

Het is altijd goed wanneer de zaken voortvarend gaan en er steeds meer omzet gegenereerd kan worden. Vaak worden de werkweken ook voller en worden er meer uren gewerkt. Belangrijk is dat er ook aan de eigen gezondheid gedacht blijft worden. Een ondernemer met euro-tekens in de ogen en een fysieke gesteldheid van niets zal zichzelf op den duur flink in de vingers snijden.

Een eigen zaak starten

Het is de ultieme droom van menigeen: het hebben van een eigen zaak. Na een aantal jaren in loondienst te hebben gewerkt begint het geleidelijk aan te knagen. Een vaag gevoel van ontevredenheid dringt zich op. Ontevredenheid met de steeds weer terugkerende dagelijkse gang van zaken, de sleur, de verplichtingen, misschien de eentonigheid. Of de zwaarte. Want als er een gelegenheid is om op een gemakkelijker en plezieriger manier aan de kost te komen, zal men dat toch niet laten? En vooral niet als men daarbij ook nog eigen baas is!

Niemand zal ontkennen dat er in dit opzicht niets beter is dan werk te doen wat je met plezier doet en velen zien kans om hun oorspronkelijke hobby uit te bouwen tot een (goed) betaalde baan. Waarbij uiteraard niet uit het oog verloren mag worden dat ELKE baan, hoe plezierig ook, zijn regelmatig terugkerende minder aantrekkelijke aspecten heeft. Denk bijvoorbeeld aan topsporters, die natuurlijk hun lievelingssport beoefenen, maar daarvoor dan ook dag in dag uit moeten trainen, eindeloos veel moeten reizen en zich talloze plezierige dingen, zoals wij die in het dagelijkse leven kennen, moeten ontzeggen.

Wat nu, als het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan? Als de drang om eindelijk voor jezelf aan de slag te gaan onweerstaanbaar wordt? Van de ene op de andere dag ontslag nemen? Natuurlijk niet! Helaas is het nog altijd zo dat het merendeel van de zelf-starters na een of meerdere jaren het loodje legt. Maar al te vaak stapt men op goed geluk in het ongewisse, niet beseffend dat naast een flinke dosis moed, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen ook die voorbereiding van cruciaal belang is!

Ga na je inschrijving bij de Kamer van Koophandel dus niet direct beginnen met het aanschaffen van mobiele telefoons, vergadertafels, zakelijke auto’s en wat al niet meer, maar richt je bedrijfsprocessen in, verspreid het woord en kom in contact met nieuwe, mogelijke opdrachtgevers. Dat is de enige focus die je moet hebben in het begin. Werken, werken, werken. Daarna komen de ondersteunde processen en zaken wel eens aan bod.